Roman Honet

Odległość robi tak, żeby pamiętać.

Jakobe Mansztajn

List w butelce

X LECIE POETÓW PO GODZINACH

Jubileuszowy zjazd PPG ... (czytaj więcej)

Rafał Gawin

Spis cudzołożnic ... (czytaj więcej)

poniedziałek, 27 kwietnia 2015

nie przeżyłbym tej nocy. tak się mówi, ale to nic


Jakobe Mansztajn




Ojciec i syn, i stolik z jabłkami

scena w pokoju, taki luźny układ:
ojciec i syn, między nimi stolik z jabłkami.
wydaje się, że nic, a w najlepszym razie
niewiele – siedzą bez słowa jak na strasznym

obiedzie. przed chwilą obaj przeżyli
śmierć człowieka w telewizji (jego ciało
na chodniku jeszcze krzywo leży cicho i krew
w nim jak bolid kończy właśnie finałową rundkę). światła

trzask, kamera odjeżdża i dopiero teraz widać:
gdyby nie stolik z jabłkami, mieliby do siebie
bliżej. a tak – siedzą bez szans, że wyjdą z tego cało,
ojciec i syn, i puste między nimi ciało.




Piosenka o witaminach i minerałach

mamy noc pod powiekami – ona, moja kochana,
i ja, milczący jej kochanek z notatką przyklejoną
do szafeczki przy łóżku: gdyby nie magnez,
nie przeżyłbym tej nocy. tak się mówi, ale to nic

poważnego. poważne są wypadki na krajowej
siódemce i ona, moja kochana, od której odejść
wciąż nie mogę, poważnie na mnie patrzy
w momentach zwątpienia, to znaczy miłości,

poważnie na mnie patrzy w momentach miłości
i z rzadka zaledwie (chociaż nie słucham)
przez sen jej się wyrwie ( chociaż nie słucham):
gdyby nie magnez, nie przeżyłbyś tej nocy.




Nastoletni Paul Celan wchodzi w nowy tydzień II

najtrudniejsze są poranki, a więc bujam się
jak krzesło nad dymiącą popiołką i papierosem
wypalam dziury w ceracie, mówię sobie:
paul, jeszcze nigdy nie chciałeś umrzeć

tak bardzo jak teraz, i że to niepoważne,
to nic poważnego, ceratę można kupić nową.
wczoraj zadzwoniła matka, była przejęta,
w radiu znów trąbią o wojnie. powiedziałem:

we mnie wojna spokojna, matulu, na razie
liczę dziury w całym, odezwę się później.
nie odezwę, to nasza ostatnia rozmowa.
i mówię sobie: paul, ceratę można kupić nową.


 



*"Studium przypadku" 
_____________________________
publikacja za zgodą Autora
 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Wpisy ad personam będą usuwane